پاور بانک به عنوان هدیه تبلیغاتی مناسب و پر طرفدار مدت ها ست که مورد توجه قرار دارد. با افزایش محبوبیت وسایل دیجیتالی قابل حمل، پاوربانک‌ها نیز به سرعت به وسیله‌ای مورد نیاز تبدیل شدند، تا به جهت استفاده طولانی مدت از این وسایل شما را پشتیبانی کنند. به عنوان مثال، تلفن همراه مورد استفاده در سفر می‌تواند از طریق پاوربانک چند بار شارژ شود تا بدون نیاز به توقف و اتلاف زمان به راهتان ادامه بدهید.

اگرچه یک پاوربانک می‌تواند ظرفیت ابتدایی باتری یک دستگاه را تا چند برابر افزایش بدهد، اما هنوز هم دارای محدودیت است؛ بنابراین، باید بارها شارژ و دِشارژ ‌شود و با این وجود، گاهی اوقات خود پاوربانک چالش جدیدی را ایجاد می‌کند.

دریافت بهینه انرژی خورشید
پاوربانک‌های نسل جدید علاوه بر افزایش کیفیت و دوام، به چنین مشکلاتی نیز پاسخ می‌دهند. یکی از راه حل‌های جایگزین برای شارژ مجدد پاوربانک، بهره‌گیری از صفحات خورشیدی (سلول خورشیدی) کوچک به روی سطح پاوربانک است. بدین ترتیب، با انرژی خورشیدی، تا حد زیادی از انرژی مصرف شده جایگزین می‌شود. این ویژگی مفید و کاربردی در مناطقی که  نور آفتاب به خوبی دریافت نشود عملا بلا استفاده خواهد بود و نیاز به راه جایگزین دیگری خواهد داشت.

یک طرح مفهومی جالب

پیش از اینکه به سایر ویژگی‌های نسل جدید پاوربانک‌ها بپردازیم اجازه بدهید تا این طرح مفهومی را بیشتر بشناسیم. طرح مفهومی به این معنی است که محصول تولید شده است اما هنوز در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد و چنانچه از نظر کاربردی، اقتصادی و سایر جنبه‌ها مورد تایید قرار بگیرد به تولید انبوه خواهد رسید.
مشخص است كه انرژی جنبشی قابل توجهی در حین حركت انسان به صورت گرما از بین می‌رود و این بدان معنی است كه بدن انسان می‌تواند منبع فوق العاده‌ای از انرژی باشد. در صورت صرف تنها 1 گرم چربی، می‌توان 900 کالری را از بدن انسان استخراج کرد. حتی اگر بخش کوچکی از این انرژی قابل استفاده باشد، بدن انسان به یک مولد انرژی عظیم و پایدار تبدیل می‌شود. در واقع، چند روش استخراج انرژی از حرکت انسان یا گرمای بدن قبلاً ارائه شده است که برخی از آن‌ها هنوز در دست بررسی هستند. بر اساس آزمایش‌هایی که به روی این طرح مفهومی انجام شده، حداکثر توان 224 نانو وات، با استفاده از یک عنصر ترموالکتریک حاصل می‌شود. عدد به دست آمده در ضریب و مقیاس بزرگ بسیار چشمگیر و قابل توجه خواهد بود. علاوه بر بهره برداری از انرژی در اثر حرارت بدن، تعدادی از محققان برداشت انرژی ناشی از حرکت پا را با استفاده از میکرو ژنراتورها (دستگاه‌های کوچکی که در طی یک حرکت فیزیکی، انرژی الکتریکی تولید می‌کنند) در کف کفش بررسی کرده اند. هنگامی که یک انسان قدم می‌زند، دنباله پیچ (یا نقطه جرم بدن) نسبت به زمین تقریباً به عنوان یک موج سینوسی به جای یک خط مستقیم ظاهر می شود. تکرار این حرکت پا می‌تواند جریان الکتریکی خوبی را برای ذخیره شدن در یک پاور بانک ایجاد کند. این نوع حرکات مکرر بدن، در دست‌ها و شانه‌ها نیز وجود دارد. با این تفاسیر هیچ بعید نیست در آینده بسیار نزدیک شاهد جایگذاری این ژنراتور‌ها درون البسه هوشمند باشیم.

افزایش سرعت شارژ

محدودیت‌های حجمی باعث می‌شود که فضای مشخصی از یک دستگاه الکتریکی را باتری آن اشغال کند. اما در کنار این میزیان حجم، پارامتر دیگری به نام سرعت شارژ هم از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدت زمانی که باتری به پاوربانک وصل شده، باید تا حد امکان کوتاه باشد، تا ناراحتی کاربر به حداقل برسد. این اتفاق از طریق یک سری استانداردها رقم می‌خورد؛ از مهم‌ترین این استانداردها “Quick Charge” است که تحت نظارت و طراحی شرکت بزرگ کوآلکام شکل گرفته است. تا به امروز نسل چهارم آن برای گوشی‌های موبایل و پاوربانک‌ها عرضه شده است. این فناوری کمک می‌کند که بخش عمده‌ای از ظرفیت باتری در زمان کوتاه‌تری شارژ شود.
شارژ USB با قدرت بالا و ظهور اتصال USB type-C (که می‌تواند با افزایش جریان مقابله کند) هر دو به این امر کمک می کنند.

شارژ وایرلس

پشتیبانی از فناوری شارژ وایرلس در بسیاری از دستگاه ها به یک "باید" تبدیل شده است. فناوری "شارژ بی سیم Qi" از یک میدان الکترومغناطیسی و اتصال القایی برای ارسال انرژی از نقطه A (فرستنده) به B (گیرنده) استفاده می‌کند.
شارژرهای Qi به طور معمول از یک سیم پیچ القایی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی متناوب از درون یک ایستگاه پایه شارژ استفاده می‌کنند. سیم پیچ دوم در یک دستگاه همراه از این میدان الکترومغناطیسی انرژی می‌گیرد و برای شارژ باتری آن را دوباره به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند. این فناوری آن چنان که تصور می‌شود پیچیده نیست و به راحتی و آسایش کاربر کمک می‌کند. استفاده از پاوربانک وایرلس نیز شما را از کابل‌های دست‌وپاگیر رها می‌سازد.
مشخصا کسی که چند صد دلار را صرف خرید یک تلفن هوشمند که بسیار مدرن به نظر می‌رسد، می‌کند، ترجیح می‌دهد از یک پاوربانک به همان کیفیت استفاده کند.
استاندارد Qi در سال 2010 توسط کنسرسیوم بی‌سیم برق توسعه یافته است که در آن بیش از 320 شرکت از جمله فیلیپس، سانیو، پاناسونیک، نوکیا، سامسونگ، سونی اریکسون، ال جی، اچ‌تی‌سی و موتورولا شرکت کردند. تعداد بسیار زیاد دستگاه‌های دیجیتال مانند تلفن‌های هوشمند، دوربین‌ها، بلندگوها و دستبند‌های هوشمند از فناوری Qi به عنوان یک استاندارد استفاده می کنند. همه گیرنده های Qi با تمام فرستنده های Qi کار خواهند کرد، به این معنی که همه به طور کامل با یکدیگر سازگار هستند.

نسل بعدی پاوربانک‌ها باید همان مسیری را که دستگاههای قابل حمل دارند، دنبال کنند. اما به نظر می رسد حداقل تا به بلوغ رسیدن فناوری‌های جدید در زمینه باتری محصولات، پاوربانک‌ها حاکم این سرزمین باشند.



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 191
برچسب ها :

تاريخ : | | نویسنده : سحر |